Menu

ביקורת על המאמר באתר 30 בננות ליום – הסכנות בדיאטות דלות פחממה

לפני שאגיע לביקורת על המאמר, אנצל את ההזדמנות ואחדד קצת את המושג של דיאטה דלה בפחממות.

המלצות התזונה הרשמיות של ארצות הברית נכון לשנת 2010 (שהיא המודל שנהוג לעבוד איתו של מדינה מערבית) הוא 30% דגנים, 40% ירקות, 10% פירות ו20% חלבונים.

על כך שהמלצות תזונה אלו אינן בריאות יסכימו רוב הקוראים, אולם למרות שהטבעונאים יגידו שהתזונה הזו רחוקה מהם מאוד, הרי שברגע שנזכרים שדגנים הם פחממות וגם פירות, רואים שמרכיבי המאקרו של התזונה המערבית מאוד קרובים אל הטבעונאות, ובוודאי רחוקה בהרבה מהתזונה הפליאוליתית.

התזונה הפליאוליתית היא דלה בפחממות ביחס לתזונה המערבית הסטנדרטית משתי הסיבות הפשוטות:

א. לא אוכלים דגנים ו(כמעט ולא אוכלים) קטניות.

ב. לא מפחדים משומנים איכותיים.

אבל בתוך תזונת הפליאו יש טווח רחב של אכילת פחממות. החל מתזונה של ספורטאים שיכולה להכיל גם 300+ גרם פחממות ועד תזונה קטוגנית שהיא לרוב עד 50 גרם פחממה.

אולם מרבית אוכלי הפליאו שאינם סכרתיים אוכלים תזונה שנמצאת סביב האמצע ומכילה 100-150 גרם פחממות ביום. אולם ביחס לתזונה המערבית הסטנדרטית כולם נחשבים דלים בפחממות.

המאמר הבא מתייחס לתזונה הנמצאת בקצה הטווח של התזונה דלת הפחממות בלבד, כנראה משום שהטבעונאים נמצאים במקום כל כך קיצוני בגישתם שהם חושבים שגם תזונת הפליאו כולה נמצאת על אותה הסקאלה רק בכיוון ההפוך.

והערה אישית שלי – תזונה דלה מאוד בפחממות אינה מיועדת לכלל האוכלוסיה. זהו פרוטוקול טיפולי בלבד לחולים במחלות שונות וביניהן מחלות שונות של מערכת העצבים והמוח, סכרת, מחלות אוטואימוניות שונות ומחקרים שונים בודקים כיווני טיפול נוספים וביניהם טיפול משלים בחולי סרטן.

ועכשיו לביקורת על המאמר:

מהן דיאטות דלות פחמימות?

קודם כל בניגוד לדיאטת אטקינס המקורית, דיאטת אטקינס החדשה היא בעיקר עשירה בשומנים ולא בחלבונים. כך גם תזונת הפליאו.

אצל מרבית האנשים בשתי גישות תזונה אלו לא עוברים את ה1.5 גרם חלבון לק"ג משקל גוף שנחשב כגבול של תזונה עשירה בחלבון. לכן התזונה מכונה LCHF – Low Carb High Fat.

למרות שאין שום קשר ולא צריך להיות קשר בין האדם לבין הטיעונים שלו, בכל הזדמנות שמדברים על ד"ר אטקינס אוהבים לומר שהוא מת ממחלת לב ושמן מאוד.

אולם הקרדיולוג שלו מעיד שהוא חלה במחלת לב כתוצאה מוירוס ושהעורקים שלו היו נקיים לגמרי מפלאקים טרשתיים.

לגבי התעשיה והמוצרים הנלווים של אטקינס אני מסכים לגמרי לכך שאין שום קשר בינהם ובין תזונה או בריאות, אבל זה ידוע שבעסקי התזונה יש המון כסף ויש אנשים שרוצים את הכסף הזה.

נשאר לי רק להשוות את התעשיה הזו לכנס הטבעונות האחרון שהתקיים בישראל ומלבד כרטיסים בכניסה מארגני האירוע ביקשו וקיבלו מימון מארגונים רבים שלהם קשר רופף בלבד לטבעוונות אם בכלל.

מדוע יורדים במשקל בדיאטות דלות פחמימות?

בתזונה דלה בפחממות ועשירה בשומנים שנעשית לצורכי הרזיה יש ירידה במסת השומן בלי אבדן מסת שריר.

בשביל לרוקן את מאגרי הגליקוגן יש צורך לבצע פעילות גופנית אינטנסיבית, שאותה לא חייבים לבצע כדי לרדת במשקל בתזונה זו.

אבל נכון שמאגרי הגליקוגן מתמלאים לאט יותר מאשר בתזונה עשירה יותר בפחממות. לכן תזונה זו פחות מומלצת לספורטאים שזקוקים לכוח מתפרץ. אבל אין לכך שום קשר לירידה במשקל.

הירידה במשקל נעשית בעיקר בשומן וזאת משום שבהעדר פחממות בתזונה הגוף משתמש בשומן כמקור אנרגיה.

הריח הרע והקטונים אגב אינם הם סימן לתזונה דלה מאוד בפחממות ואינם מעידים על סכנה למי שאינו סכרתי מסוג 1, ובכל מקרה מדובר בתופעת לוואי שחולפת לאחר כמה ימים עד שבועות.

עוד דבר שקורה הוא עלייה זמנית של חומצת שתן בדם משום שפינוי חומצת השתן מתרחש בכליות באותו המנגנון כמו הקטונים, שוב מדובר בתופעה שאינה קבועה או מסוכנת.

בעניין ההפחתה הקלורית, מדובר בתהליך שקורה לבד מאחר ואנשים פחות רעבים בתזונה דלה מאוד בפחממות.

זאת מאחר ובמקום לשרוף אנרגיה מהמזון אנשים שורפים שומן גוף ולכן אין צורך באותה כמות של מזון מבחינה קלורית.

בהזדמנות זו אני מזכיר ששומן גוף אינו קללה מאלוהים אלא מנגנון אגירת אנרגיה בתקופות שפע לתקופות מחסור. תזונה קטוגנית מדמה תקופה של מחסור ומעודדת שימוש באותם מאגרים. זה לא יותר או פחות טבעי מאשר לצבור עודפי שומן גדולים…

סילופים מדעיים

למרות שלא בוצע מחקר ארוך שנים וקפדני של התזונה הקטוגנית, הוא מגובה מדעית הרבה יותר מהיפוטזת הליפידים שגם היא לא הוכחה מעולם (ואף הופרכה) ובוודאי מגישת התזונה של 80-10-10 שמתנגדת לביצוע מחקרים בתזונה בגלל שכל החוקרים משוחדים כנגד תעשיית הבשר וכו' וכו'.

לגבי הקביעה שאינסולין הוא הגורם היחיד להשמנה, מדובר בטעות נפוצה גם בקרב שוחרי התזונה דלת הפחממות, קיימים הורמונים רבים שמשפיעים על ההשמנה וההרזיה ובינהם הורמוני בלוטת התריס, הורמוני הסטרס והורמוני המין.

מה שנכון הוא שרמות אינסולין גבוהות בדם באופן כרוני אינן מאפשרות לחומצות שומן לצאת מתאי השומן ולשמש לצורכי אנרגיה. אבל הדגש כאן הוא על רמות אינסולין גבוהות באופן כרוני ובלי שום קשר מה קורה חצי שעה אחרי ארוחה כזאת או אחרת אלא מה המצב במשך רוב שעות היממה.

ותזונת LCHF עם אכילה בתוך חלון זמן קבוע (לרוב אכילת כל המזון בתוך 6 שעות) מאפשרת את הורדת רמות האינסולין במשך מרבית הזמן.

את מרבית התסמינים השונים של הקטוזיס ניתן לפתור עם הגברה קלה של כמות הפחממות בתזונה או עם אכילה מרוכזת של שומן שקל לגוף להמיר לקטונים (חומצות שומן קצרות).

עליה של חומצת שתן אינה גאוט והיא אינה מלווה בתופעות של גאוט כפי שכבר כתבתי כאן.

ולגבי התכווצויות שרירים, מדובר לרוב בצריכה לא מספקת של מלח (מטבוליזם של שומן זקוק ליותר מלח) או בעודף של שתיית קפה ואכילת קקאו שאנשים רבים בתזונה זו עושים את השגיאה הזו.

לעומת זאת עצירות כאשר היא אינה מטופלת היא בעיה יחסית נפוצה בתזונה זו. לא אכנס כאן בסיבות ובדרכי הפתרון רק אזכיר שסכרת לא מטופלת אינה מצב טוב יותר מעצירות ושקל יותר לטפל בעצירות מאשר בסכרת…

הסכנות בטווח הארוך

בתזונה דלת פחממות שנעשית באופן נכון אין שום סכנה לחוסרים.

קודם כל בגלל שאיברים פנימיים של בעלי חיים מכילים כמויות גדולות של ויטמינים ומינרלים (כולל ויטמיני בי וסי) וגם בגלל שבתזונה דלת פחממות אוכלים גם עלים ירוקים, ירקות כבושים ואגוזים שמשלימים את החוסרים של מה שחסר בבשר.

לגבי הטענות של הכולסטרול כגורם סיכון למחלות לב אין מה להוסיף הרבה, ויש ספרות ענפה בנושא כמו גם מחקרים, מאמרים וסרטים.

ובגלל שכותבי המאמר בחרו לסיים אותו עם פנייה לסמכות אפנה אתכם להפרכה של מחקר סין

ולמי שפספס, הנה הקישור למאמר באתר 30 בננות ליום


תגובות

תגובות

באותו עניין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *