Menu

הממתיק הבריא ביותר שאתם (עדיין) לא משתמשים בו

גליצין היא חומצה אמינית בעלת טעם מתוק. היא נראית כמו סוכר ובעלת טעם מתוק מעט יותר מסוכר לבן. גליצין בטוחה לשימוש במינונים גבוהים ולא נמצאה רעילות גם במינונים גבוהים. היא גם לא מאבדת או משנה את טעמה בחימום, ומתמוססת בקלות נוזל חם או קר – כך שהיא אידיאלית להמתקה של שתיה ומאפים.

מה זה בכלל גליצין?

חומצות אמינו הן אבני הבניין הבסיסיות של חלבונים. גליצין היא חומצה אמינית הנחשבת חצי חיונית. גופנו יכול ליצור אותה מחומצות אמינו אחרות. אולם למרות שהיא אינה חיונית לחיים, או במילים אחרות – לא מתים או חולים במחלה קשה אם לא אוכלים אותה, מדובר בחומצה אמינית בעלת ייתרונות בריאותיים רבים!

מהם מקורות המזון לגליצין?

גליצין היא אחד המרכיבים העיקריים בעור, בסחוסים, בעצמות ובגידים. אולם הוא נמצא בכמויות קטנות בכל מקורות החלבון התזונתיים.
חומצת האמינו גליצין מהווה 22% מג'לטין. למעשה, זהו המרכיב החשוב ביותר בג'לטין מבחינת האפקט הבריאותי! כך שכל הטוב המיוחס לג'לטין ולציר עצמות בעשור האחרון, בין השאר באתר הזה, רלוונטי לגליצין.

ייתרונות בריאותיים של גליצין

מאמר זה אמור להציג את אבקת הגליצין כממתיק, אולם אי אפשר להתעלם מהתועלת הרבה של הגליצין לבריאות.
הגליצין חשובה לגופנו קודם כל לתהליך המתילציה, שהוא מנגנון מרכזי במטבוליזם של חומצות אמינו בגופנו והוא חשוב עוד יותר אצל מי שאוכלים כמות גדולה של חלבון. משם מגיעה ההמלצה לאכול בשרים בעלי תכולת ג'לטין גבוהה והעדפה של בישול ארוך יותר בתזונת הפליאו.

גליצין מפחית דלקת (1) במגוון מנגנונים. בין השאר, מפחית אלפא TNF בעיקר אצל סכרתיים (2), מפחית מתווכי דלקת בדופן העורקים (3), ובמנגנונים אנטי דלקתיים נוספים (4). כמו כן הוא מפחית נזק חמצוני (5) ומגביר נוכחות נוגדי חמצון טבעיים כמו גלוטטיון (6).

תיסוף גליצין בערב משפר את איכות השינה (7),ומפחית את העייפות ביום למחרת גם במצבים של חסך שינה (8).

תיסוף גליצין משפר גם את מראה העור. בין השאר מפחית את נזקי השמש (9), מסייע במניעת קמטים ומפחית שקיות מתחת העיניים (10). אבל מבחינת ההשפעה שלו על העור – הנושא החשוב ביותר הוא האצת ריפוי פצעים ובמיוחד פצעי סכרת (12 ,11).

גליצין מסייע בריפוי ומניעה של כיבים בקיבה ומגביר הפרשת חומצת קיבה (13) וגם מפחית נזק לקיבה כתוצאה מלקיחת אספירין (14)

כמו כן גליצין מסייע בשיקום רירית המעי ומהווה מרכיב חשוב בשיקום המעי במצבי מעי דליף ובדלקות מעי (16 ,15)

תיסוף של גליצין במינון גבוה נחקר גם כמסייע במחלות נפש שונות. בין השאר במצבים של הפרעה אובססיבית טורדנית (17), פסיכוזה (18) ודיכאון (19)

כמו כן גליצין מסייע בהפחתת יתר לחץ דם (20), כאבי מפרקים ראומטיים (21) וכאבי מפרקים ניווניים (22)

אבל בהקשר של השימוש של גליצין כממתיק – ההשפעה החשובה ביותר שלו היא בסיוע לאיזון רמות הסוכר בדם (23), הפחתת רמות האינסולין המוזרק (24) ושיפור התגובה של הגוף לאינסולין (25)

לסיכום

אחד החלבונים החשובים ביותר בתזונה הוא ג'לטין, וחשוב מאוד לשלב אותו בתזונה בין אם אתם אוכלים פליאו, אוכלי כל, טבעונים או צמחונים. בהקשר של טבעונים, לקיחת גליצין הוא פתרון טוב, מאחר והוא מיוצר בצורה סינטטית, להבדיל מג'לטין אשר מגיע ממקורות מזון מהחי.

שימוש באבקת גליצין יכולה להיות תחליף נפלא לסוכר ולממתיקים בתזונה, במיוחד למי שקשה לו לוותר על הטעם המתוק. והוא עדיף על כל צורות הממתיקים הטבעיים והמלאכותיים גם יחד.

אבל אל תשכחו שזה לא במקום בישול עם ציר בקר/עוף/דגים!

והמחיר?

יקר יותר מסוכר, אבל לא יותר יקר ממתיקים טבעיים.

בלי לחפש יותר מדי ברשת, באתר IHERB ראיתי שתי אריזות:

450 גרם במחיר של 53 ש"ח, או 100 גרם במחיר של 19 ש"ח


תגובות

תגובות

באותו עניין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *