Menu

האם באמת חצי ישראל שמנים?

רשמים שעולים מעיון "בדו"ח ההשמנה" (נתוני הלמ"ס)קראתי את המאמר בעיתון YNET והוא מלא בכל כך הרבה מספרים ואחוזים שכמעט כולם מוצגים בצורה בעייתית, ושמקבלים הדגשות לא מועילות.
אז אני כאן בשביל לעזור לכם להבין מה באמת אפשר להבין מנתוני הלמ"ס, והאם באמת מחצית מהישראלים שמנים.

 

מחצית מהאוכלוסייה במצב של עודף משקל

ההגדרה של משקל תקין ושל עודף משקל היא על פי מדד בשם BMI שניתן לחישוב פשוט על פי הגובה והמשקל (משקל חלקי גובה בריבוע). מדובר במדד שהומצא לצורך בדיקה ראשונית ביותר של אנשים ששווה לבדוק את מצבם לעומק, ולא לשמש כמדד סופי.
ערך הBMI לא כולל בתוכו התייחסות להבדלים בין מסת שריר ומסת שומן אשר רלוונטי מאוד להערכה של מצב הבריאות האמיתי. על פי נתון זה לא נראה שום הבדל בין אדם בעל כרס גדולה לבין אדם שרירי וחטוב…

גם הערכים שמוגדרים כתקין, עודף משקל וכו' הם שרירותיים ולא באו לעולם כתוצאה מאיזו עבודת מחקר כלשהי. מחקרים שונים הראו למשל שאנשים מבוגרים בעלי BMI של 28 שמוגדר כעודף משקל בריאים יותר מאלו שלהם ערך של 21 שנחשב תקין במרכז הטבלה.
כך שהקיטלוג של כל אדם שערך הBMI שלו מעל 25 כבעל עודף משקל אינו מעיד בשום צורה על מצב בריאות האוכלוסייה.
גם עצם העובדה שלא הפרידו את תת התזונה, BMI של מתחת ל18.5 (שהיא מצב רפואי אקוטי וחמור הרבה יותר) לקטגוריה שראויה לדיווח מראה שמדובר בחיפוש אחר כותרות ולא בדו"ח מצב חמור.

מי רוצה לרזות?

סעיף האנשים שרוצים לרדת במשקל מעיד אפילו יותר על מצב התודעה הציבורית.
במיוחד חמורה העובדה שכמעט שליש מהאנשים שמוגדרים כבעלי משקל תקין רוצים לרדת במשקל! זה המקום בו נמצאות הפרעות האכילה של הדורות הבאים.

 

דיאטה

על עניין האנשים ש"עושים דיאטה" דיברתי כבר בלי סוף, אבל אגיד רק במשפט שניסיון השליטה בכמויות המזון בלי שיקום של מנגנוני רעב ושובע (והקשבה להם) נועד לכישלון. קשה לחיות לאורך זמן במצב של רעב כרוני, וגם לא בריא.

דיאטה עם דיאטנית

על הנתון של כמות האנשים (47%) שנעזרים באנשי מקצוע לצורך הנחיות לדיאטה, אני מברך ומצר בו זמנים. כי זה נפלא שאנשים פונים לאנשי מקצוע ולא עושים שטויות, אבל מצד שני 99% מהדיאטניות מדברות שטויות על לחם קל, תפוח ופריכיות במקום לתת הנחיות מועילות באמת. (את שקוראת את זה, הדיאטנית. לא דיברתי עלייך אלא על כל השאר)

משקל ומצב הבריאות

לגבי ההקבלה בין מצב המשקל של אנשים ובין רמת הבריאות שלהם, זהו כמובן שטות. ישנם אנשים בריאים יותר ופחות, בלי קשר למשקל שלהם.
הגורם העיקרי שמשפיע על תחושת הבריאות של אנשים הוא תפקוד יומיומי ורמות כאב, ואלו מושפעים בעיקר מרמת פעילות גופנית ולא ממשקל הגוף. מצבנו גרוע בחזית הזו, וחבל שקושרים את רמת הבריאות במשקל (שהוא מצב שקשה ואיטי לשנות) במקום בפעילות גופנית (שיפור בהרגשה מגיע כבר לאחר מספר ימים של פעילות גופנית מסודרת)

ירקות ופירות

41% מהישראלים אוכלים לפחות 3 מנות ירקות ביום, אבל את הירקות הלא נכונים.
ירקות נחשבים כבריאים בגלל שהם מכילים סיבים תזונתיים, ויטמינים ונוגדי חמצון שונים. מלפפון עגבניה ופלפל הם מים בטעמים – אין בהם כמעט שום דבר משמעותי.
אבל כשקושרים מלפפון, ברוקולי, בצל ופטרוזיליה כקבוצה אחת בריאה הם הולכים על הפשוט והנוח, ולא על מה שמשמעותי ומועיל באמת.
קשירה של פירות (הרבה סוכר וקצת סיבים) ביחד עם ירקות, כפי שנעשית במרבית המחקרים היא גרועה עוד יותר, כך שבכל זאת יש שיפור מסויים.

דגנים מלאים

שליש  מהאנשים אוכלים מאכלים המכילים דגנים מלאים. שזה נפלא רק בהיבט שמראה שקמפיינים ממשלתיים יכולים להשפיע על דעת הקהל. אבל ההבדל הבריאותי בין דגנים ובין דגנים מלאים הוא קטן וזניח. קורנפלקס מקמח מלא הוא עדיין ממתק יותר מאוכל. כל הסיפור מאחורי המלצות על דגנים מלאים הגיעו מכך שמחקרים הראו שמי שאוכל יותר סיבים בתזונה (מירקות) בריא יותר, והגיעו למסקנה שלהוסיף סיבים מדגנים מלאים זה הפתרון הרצוי. מונטי פייטון עשו על זה מערכון פעם.
אורז לבן עם בצל ועלים ירוקים יהיה יותר בריא מאורז מלא, וגם טעים יותר וזול יותר..

בשר

וכמובן שכרגיל שמים בשר איכותי באותה הקטגוריה עם נקניקים מעובדים כדי לקבל מידע חסר כל משמעות. שזה הגיוני כמו להכליל פעילות גופנית כמו ריצה ואימון בחדר כושר ביחד עם אלימות במשפחה (כי תגידו מה שתגידו, לתת אגרוף זו פעילות פיזית)

לסיכום

על הנתון האחרון של כמות השתייה המתוקה אפשר רק לבכות.
אולי חצי מישראל לא שמנים, אבל מצבנו יכול להשתפר, וצריך להשתפר.

זה לא חייב להיות פליאו, אבל קצת יותר ירקות, קצת פחות מטוגן ושתיה מתוקה, קצת יותר הקשבה לרעב ושובע וכמובן פעילות גופנית כלשהי.

 

הכתבה שעליה התבסס מאמר זה בYnet:
https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5340272,00.html

 


תגובות

תגובות

באותו עניין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *