Menu

האם זה פליאו – חלב | גבינות רכות | יוגורט | קוטג' | לבנה | קפיר

האם זה פליאו – חלב | גבינות רכות | יוגורט | קוטג' | לבנה | קפיר

מוצרי חלב הם מקור לבלבול אצל הרבה אנשים. יש אנשים שקובעים חד משמעית שמוצרי חלב הם פליאו או לא, אנשים אלו לרוב עושים זאת מתוך נקודת הראייה הפרטית שלהם ומפספסים את התמונה הכוללת. כפי שמיד תראו, אין תחום יותר אפור מאשר מוצרי החלב שיש ביניהם שונות גדולה מאוד.

אין ספק שכל מוצרי חלב נמצאים באזור האפור של הפליאו, מאחר וישנם אנשים רבים להם הם מתאימים בעוד שלרבים אחרים הם אינם מתאימים. אבל מה שחשוב יותר הוא שישנם הבדלים גדולים מאוד בין סוגים שונים של מוצרי חלב, לפי צורת ההכנה והעיבוד שלהם. אז בשביל לענות על השאלה הזו צריך לצלול קצת לעומק.

לגבי הטיעון שהאדם הקדמון לא אכל מוצרי חלב אני לא נכנס, מאחר והוא לא רלוונטי

חלב ניגר– חלב הוא נוזל מאוד לא מרוכז תזונתית, הן מבחינת המאקרונוטריאנטים והן מבחינת המיקרונוטריאנטים. במילים אחרות אין בו כמעט כלום. מעט שומן, מעט חלבון שאותו יחסית קשה לרובנו לעכל ורבים אחרים אלרגיים אליו וקצת יותר סוכר, אשר גם אותו קשה לרבים לפרק ולעכל.

גבינות רכות רזות– מסוננות מעט מהנוזלים אבל לא שונות מהותית בהרכב המזון, ולכן גם דל בנוטריאנטים.

יוגורט, קוטג' ולבנה– מוצרי חלב מותססים מכילים (או הכילו) חיידקים אשר מפרקים את מרבית הלקטוז לחד סוכרים ולכן אנשים שלא מעכלים לקטוז יכולים לצרוך מהם. ובנוסף החיידקים גם מפרקים חלק מחלבוני החלב כולל IGF1 שהוא הורמון גדילה שלגבי תפקידו הבריאותי ישנה מחלוקת רבה.

קפיר– קפיר הוא יוגורט שעבר התססה ארוכה יותר בלא נוכחות חמצן (פרמנטציה) והוא מכיל כמות גדולה של חיידקים פרוביוטיים. 

נוטריאנטים

פחממות וסיבים– הפחמימה העיקרית בחלב הוא הלקטוז שהוא דו סוכר, בעוד שבמוצרי החלב המותססים יש סוכרים מסוג גלוקוז וגלקטוז.

חלבונים– חלב וגבינות רכות מכילים מעט חלבון יחסית אולם כזה שיחסית קשה לעיכול והוא גם אלרגני. גבינות ומוצרי חלב מותססים מכילים את אותה כמות חלבון, רק מעט קל יותר לעיכול.

שומנים– מוצרי חלב מכילים בערך 75% שומן רווי ו25% שומן בלתי רווי שזהו יופי של יחס, אבל כמות השומן במאכלים אלו הוא נמוך.

מיקרונוטריאנטים

מוצרי חלב רזים מכילים כמות סבירה של המינרלים סידן וזרחן, ומעט ויטמין די. אולם לא הרבה מעבר לכך.

אנטי נוטריאנטים

חלבון החלב הוא מאוד אלרגני לכל מי שרגיש, וגם עשוי לגרום או לתרום למעי דליף.

למי שחסר את האנזימים הנחוצים לפירוקו, הלקטוז מגרה את המעי ועשוי לגרום לאי נוחות, כאב או יציאות רכות.

פרטים נוספים:

יוגורט ולבנה נחמד מדי פעם, קפיר הוא כמו תוסף פרוביוטיקה לכל דבר.

מעבר לכך, מיותר.

האם מתאים לפרוטוקולים ספציפיים בפליאו

דל פחמימה – לא

אנטי דלקתי – לא

אוטואימוני – לא

FODMAP – לא


תגובות

תגובות

תגיות

גבינות רכות האם גבינות רכות פליאו האם זה פליאו? האם חלב פליאו האם יוגורט פליאו האם לבנה פליאו האם קוטג' פליאו האם קפיר פליאו חלב יוגורט לבנה קוטג' קפיר

באותו עניין

8 תגובות על “האם זה פליאו – חלב | גבינות רכות | יוגורט | קוטג' | לבנה | קפיר”

  1. ניר הגיב:

    איתן, סדרת כתבות מעולות! אני נהנה לקרוא.
    ביוגורט, ההתססה של החיידקים משנה גם את מבנה החלבון? יכולה להיות רגישות ליוגורט אך לא לגבינה שמנה או להיפך?
    יוגורט וקפיר – יכולה להיות רגישות לאחד אך לא לשני?

    • אני לא בטוח למה אתה מתכוון ברגישות, אבל קפיר עובר יותר פירוק מאשר יוגורט. כך שהחלבון לא משתנה אלא מפורק יותר. לכן הוא גורם לפחות בעיות במעי. בהחלט יכול להיות שקפיר או יוגורט יהיו בסדר עבורך בעוד שגבינה צהובה למשל לא

      • ניר ענתבי הגיב:

        אתה יכול להרחיב טיפה על הפגיעה של החלב בדופן המעי…? איך זה בדיוק קורה, כמה זמן אחרי האוכל, שיקום של זה וכו'…
        או שזה רק בתואר למתקדמים במכללת כרכור ☺?

  2. לי הגיב:

    היי איתן, כמעט באותו נושא.. אני מנסה להבין למה יוגורט לא עושה לי בעיות בבטן ושמנת חמוצה כן. מעדיפה שמנת חמוצה בגלל אחוזי השומן, וחשבתי שגם שם הלקטוז אמור להיות מפורק, לא? האם ביוגורט הפירוק יותר משמעותי ולכן ההבדל בעיכול (שלי)?

    • ביוגורט החיידקים מפרקים את הלקטוז וגם (חלקית) את החלבון, לכן הפירוק יעיל יותר.
      בשמנת חמוצה הפירוק נוצר על ידי חומצה לקטית ולכן מפרק את הלקטוז בלבד, ובאמת לא את כולו.
      בכל מקרה הבנה של המצב היא מאוד נחמדה, אבל נסיון ובדיקה מה עובד עבורך חשוב יותר..

  3. רוני הגיב:

    כשאתה כותב "לבנה", לא הצלחתי להבין האם הכוונה היא לגבינה לבנה, או לגבינת לאבנה? . ואם הכוונה לגבינת לאבנה אז מה מעמדה של הגבינה הלבנה?
    תודה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *