Menu

תזונת פליאו לילדים

תזונת פליאו היא התזונה המתאימה ביותר לילדים. אולם חשוב לבצע אותה כמו שצריך משום שצרכיהם של הילדים שגדלים ופעילים שונים משל מבוגרים שפעמים רבות מגיעים לפליאו חולים, עם עודף משקל או 'סתם' אורח חיים מערבי והרגלי אוכל מקולקלים. בפוסט הזה נענה על כמה מהשאלות הנפוצות בנושא.

מה ילדים צריכים לאכול כדי להיות בריאים?

ישנן סיבות רבות ומגוונות שהביאה אנשים אל הפליאו, ואחת העיקריות בינהן היא הרצון של הורים לתת לילדיהם את הטוב ביותר. כדי שהילדים יוכלו הכי בריאים, חזקים, ושמחים שהגנטיקה שלהם מאפשרת.

מאיזה גיל אפשר לתת לילדים לאכול פליאו?

תתחילו היום. אין גיל שבו זה יכול להזיק להם, תזונת פליאו מתאימה לתינוקות החל משלבי ההריון וההנקה, דרך תחילת אכילה והלאה. ואל תייסרו את עצמכם שלא התחלתם עם הילדים את התזונה קודם, אני בטוח שמאז ומעולם עשיתם את הטוב ביותר שידעתם בשביל הילדים שלכם.

מהיום אתם נותנים לילדים שלכם מזון איכותי.

אז מה ילדים צריכים לאכול בשביל המוח?

בואו נתחיל מהבסיס – ילדים זקוקים לשומן איכותי שחשוב להתפתחות של המוח ומערכת העצבים, מערכת החיסון וגם כל תא ותא בגוף. שומן מהחי הוא השומן האיכותי ביותר, מאחר והוא מכיל בנוסף לחומצות השומן גם את הויטמינים המסיסים בשומן. אז כדאי להעדיף בקר וכבש על פני עופות בשל הרכב השומנים שבהם. גם במוצרי חלב שווה להשקיע באלו שמגיעים מבעלי חיים שאכלו עשב במרעה על פני חוות גידול. לכן שווה להשקיע עוד כמה שקלים בחמאות מיובאות מפרות אוכלות עשב ומוצרי חלב מעיזים של משקים קטנים בישראל.

עוד שומן חשוב לילדים הוא חומצות שומן אומגה 3. כך שכדאי להכיר להם את טעמם של דגים מגיל צעיר, כך זה יהיה להם רגיל ונורמאלי כשהם יגדלו (גם לגבי סוגי גבינות מסריחות וארומטיות הכרות מגיל צעיר יכולה לעזור). אופציה נוספת היא לתת לילדים תוסף של אומגה 3 ממקור של דגים. אני נותן לילדים שלי בכל בוקר אומגה 3 של חברת אומגה גליל (ניתן לקנות כאן) ובהזדמנות זו גם זוכר לקחת בעצמי.

שמן קוקוס הוא שומן רווי וטוב לטיגון ובישול אבל אינו מכיל ויטמינים בצורה משמעותית.

מה ילדים צריכים לאכול בשביל לגדול ולהתפתח?

בשביל לגדול ילדים לחלבון והרבה ממנו. המצב במערב לא גרוע כמו במדינות העולם השלישי, אבל מחסור בחלבון נפוץ מאוד בקרב ילדים שאוכלים מזון מוכן וריבוי פחממות מזוקקות. ביצים (רצוי מאוד חופש) הן מקור פשוט, זול ונפלא לחלבון איכותי שמגיע עם אקסטרא ויטמינים ונוטריאנטים נוספים. אל תפחדו מכמות הביצים שילדים יכולים לאכול. בתי בת השנה וחצי יכולה לאכול בלי בעיה שתי ביצים בארוחה, וילדים בגיל ההתבגרות אוכלים לפעמים 6 ביצים. מקור החלבון החשוב השני הוא כמובן בשר אדום. חשוב מאוד להקפיד על בשר לא מעובד ומגוון. הדגש הזה חשוב במיוחד לילדים בעלי עודף משקל, מאחר ואכילת בשר שומני עוזר לווסת טוב יותר את התיאבון.

ציר עצמות ג'לטיני הוא דרך נוסף להעשיר כל מזון בחלבון איכותי. החל ממרקים ותבשילים, דרך פשטידות ואפילו אורז או תפוחי אדמה. חשוב לכולם, אבל עוד יותר בשביל ילדים רזים או כאלו שהם בררניים באוכל. ילדים פליאוליתיים יכולים גם לאכול סחוסים (של עוף) או אפילו ממתקי ג'לטין שעשויים מג'לטין באבקה ופירות/מיץ.

אל תסמכו על מוצרי חלב כמקור חלבון משמעותי בתזונה. ולגבי מנות דגים עשירות בחלבון, טונה בשימורים היא אופציה די גרועה וגם מאוד לא אקולוגית, אבל דגים אחרים (או סטייק טונה) הם בסדר.

כמה פחממות לתת לילדים?

להבדיל ממבוגרים שנוטים לאכול פחות פחממות  בפליאו (יחסית לתזונה מערבית), ילדים הם פעילים הרבה יותר ובעלי מערכת הורמונלית מקולקלת הרבה פחות. כך שלא רק שלא צריך להגביל ילדים בפחממות, להפך. אבל חשוב להבין שזו לא קריאה לתת לילדים אורז ותפוחי אדמה כל היום. ניתן לתת לילדים פחממות פליאו (שורשים, אורז ופירות) כל זמן שזה לא גורם להם לאכול פחות שומנים איכותיים, חלבונים ומזון מגוון (ירקות שונים למשל).

מה עוד ילדים צריכים?

ילדים זקוקים להרבה ויטמינים ומינרלים לצורך גדילה ופעילות תקינה. איברים פנימיים הם דרך נהדרת לקבל מינרלים במרוכז. יום בשבוע של כבד בקר הוא הרגל כלל משפחתי מגניב. גם חלמוני ביצים הן מקור חשוב למגוון נוטריאנטים, אז אם הילד אוכל מעט רצוי שיאכל רק את החלמון (או חלמונים). וכמובן ירקות מסוגים שונים המכילים מגוון רחב של פיטוכימיכלים ונוגדי חמצון שונים. אם יש לכם ילדים שלא אוהבים ירקות יותר מדי תמיד אפשר לקצוץ עשבי תבלין לתוך קציצות או צרור עשבי תבלין בתבשיל קדרה שניתן להוציא ולזרוק לפני ההגשה (מוציא דברים טובים לתבשיל)

מה עם חיידקי מעיים ופרוביוטיקה?

אם אוכלים בעיקר מזון אמיתי ולא אוכל מעובד אוכלוסיית חיידקי המעי תהיה בסדר, אבל אם אתם רציניים תמיד אפשר לשפר עם קצת ירקות מוחמצים/כבושים שמספקים את החיידקים הטובים (פרו-ביוטיקה) ביחד עם המזון שלהם (פרה-ביוטיקה).גם יוגורט זה סבבה. יותר טוב מכל הכדורים והתוספים בעשרות שקלים ויותר מזה.

אבל הילדים שלי מכורים לממתקים ולשטויות

שלב ראשון הוא שהארוחות יהיו מורכבות ממזון איכותי ודחוס ולא פחממות פשוטות כמו פסטה ברוטב עגבניות או קוסקוס ברוטב קנולה. אחרי זה פשוט תעברו לאכול קודם ארוחה ורק אחריה דברים אחרים, זה יוריד את כמות אכילת הזבל בבית.

השלב השני הוא להוציא את הדברים שאתם לא רוצים שיאכלו מהבית. בדיוק כמו שצריך לזרוק מהבית שמן קנולה, כך צריך גם לזרוק את הבמבה, הביסלי והשוקולד-טופי-סוכריות קופצות.

אבל בחוץ הם עדיין אוכלים אוכל רגיל (זבל)

מה לעשות, אלו החיים. בעיני זו עוד סיבה להשתדל לתת לילדים שלנו את האוכל המזין ביותר, הדחוס ביותר תזונתית והטוב ביותר שאפשר אצלנו בבית. מה גם שהרגלים טובים מהבית ותרבות אכילה בריאה יילכו איתם עוד הרבה שנים. כך גם רמת הפנאטיות/גמישות שלכם כהורים בענייני מזון ובכלל.

אין סיכוי כרגע להפסיק לגמרי עם לחמניה בבית ספר

למי שלא אלרגי או רגיש לחיטה, הפחתה משמעותית של הכמויות תספיק בשביל לבצע שינוי. אני קורה לזה 80% פליאו. חשוב בהרבה להפסיק את החשיפה לשמני זרעים תעשיתיים, צמצום מקסימלי של הסוכר והמנעות ממזון מעובד.

הבן שלי הולך לבית ספר עם לחמניה שאשתי מכינה מקמח יחסית איכותי, שמנת חמוצה וביצים. בתוך הלחמניה יש פרוסת חמאה יותר עבה מהלחמניה וביחד עם זה הוא אוכל ביצה או שתיים וירקות חתוכים. אני שקט

רק תזכרו לשמור על השפיות ולא לריב סתם עם המשפחה פי 1000 יותר חשוב מלהיות 100% פליאו.

זה רק אוכל.


תגובות

תגובות

תגיות

אוכל בשר דגים האם זה פליאו? ילדים מתחילים סיפורי הצלחה

באותו עניין

12 תגובות על “תזונת פליאו לילדים”

  1. נטלי הגיב:

    איך אפשר לתת לילדים קטנים תוסף אומגה 3? מדובר על גיל שנה ו-10 חודשים שעדיין לא מסוגלת לבלוע כדור

    • הקטנה שלי בת שנה וארבעה חודשים, אני מנקב את הכמוסה ונותן לה למצוץ את התוכן (תוך כדי שאני מחזיק את הכמוסה)
      ניתן גם לערבב את תוכן הכמוסה עם אוכל אם כי אני פחות אוהב את השיטה הזו.
      ילדים מעט גדולים יותר עם כל השיניים בפה יכולים ללעוס את הכמוסה. הכמוסה מתפוצצת בפה בטעם של דגים אם אין להם בעיה עם הטעם. מתרגלים
      בהצלחה

      • עלית הגיב:

        מה המינון לילדים הבן שלי שנה וחמשה חודשים.

        • אני מניח שאת שואלת לגבי מינון האומגה 3
          מינון לילד במשקל של 8-10 ק"ג אמור להיות כמוסה 2-3 פעמים בשבוע (כמוסות של 600 מ"ג). ניתן לתת לו גם יותר ואפילו כמוסה בכל יום בלי תופעות לוואי פשוט אין צורך בכך

  2. אודליה הגיב:

    היי איתן, שאלה אחרת… לאחרונה יצא לי להיתקל במישהו שעושה פליאו ולא נותן לתינוק שלו שום פחמימה או סוכר, גם לא טבעי. האם באמת נכון למנוע מילד בן 7.5 חודשים אכילת פחמימות וסוכרים ? כלומר, ללא פירות (בלי בננה, תפוח, תפוח אדמה וכד') על מנת שלא להוציא אותו ממצב של קטוזיס? הוא אמנם יונק מאמו באופן מלא, אך האם זה באמת נכון? האם אין בפירות או בפחמימות משהו טוב לגוף? ויטמינים וכד'

    • לדעתי ולמיטב ידיעתי זו טעות, אפשר לחיות בלי פחמימות אבל רצוי מאוד שכן לאכול פחמימות. זה חיוני במיוחד עבור ילדים.

      • אודליה הגיב:

        גם אם הוא כביכול מקבל את כל מה שהוא צריך ביניקה? או שאולי מגיל מסוים צריך מזונות נוספים?
        תודה רבה

        • אני לא בטוח מה את שואלת. ילד שיונק פעם ביום ובשאר הזמן אוכל, רצוי שיקבל גם פחמימות מהמזון שלו ולא יסמוך על ההנקה. ילד שתזונתו מבוססת הנקה ורק מתחיל בחשיפה למזונות יכול להתחיל מכל דבר כעיקרון ולא חייב להתחיל מפחמימות. מתישהו אגיע גם לכתוב על סדר חשיפה למזונות ותזונת תינוקות…

          • אודליה הגיב:

            כוונתי לתינוק בן 7.5 חודשים שיונק באופן מלא ולא אוכל כמעט שום אוכל אחר מתוך החלטה לא להאכיל אותו בפחמימות/ סוכרים: לא פירות, לא תפוא וכד' כדי לא להוציא אותו ממצב של קיטוזיס.

          • צר לי, אבל תינוקות יונקים לא נמצאים בקיטוזיס. הם מקבלים גם סוכרים לרוב בחלב.
            הרבה מהשומנים שהם מקבלים בחלב האם מיועדים לבנייה והתפתחות של מערכת העצבים.

  3. ןאן הגיב:

    יפה המסקנה בסוף:)
    אולי תשתף אותנו במתכון של אשתך ללחמניות
    (גם אצלי לא מוכנים לוותר על הסנדוויץ' של הבוקר בבית ספר)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *