Menu

האם זה פליאו – קינואה

בשנים האחרונות קינואה נהפך לסוג של להיט אופנתי בקרב צרכני בריאות וחובבי סטייל. מדובר בזרע עמילני שאינו דגן ואינו מכיל גלוטן המגיע מבוליביה שם הוא מגודל באופן מסורתי ומשמש כחלק בסיסי בתזונה הילידית. מבחינת השייכות לקטגוריות המזון השונות היא נמצאת בקטגוריה שנקראת פסבדו דגנים. משפחת צמחים זו נחשבת בתחום האפור של הפליאו, אבל קינואה אינה מומלצת בפליאו מסיבות שמיד יפורטו.

עניין נוסף הוא זה שההתלהבות הגדולה של המערב מקינואה גורמת למשבר חריף כפול בבוליביה – מצד אחד בשל המחיר הגבוה ישנה עלייה עצומה בגידול הקינואה על חשבון גידולים אחרים החיוניים לקיום אורח החיים המסורתי ומצד שני והמחיר הגבוה של הקינואה גורם לכך שהמקומיים לא יכולים לקנות ולאכול קינואה יותר ונאלצים לעבור לתזונה מבוססת תירס שגורמת להם לתחלואה רבה. כי אם כל כמה שקינואה היא לא דבר מדהים (וכמובן שהאוכלוסיה המסורתית מטפלת כראוי בקינואה כדי לנטרל חלק גדול מהחומרים הבעיתיים), תירס גרוע פי כמה.

נוטריאנטים:

פחממות וסיבים –  65% מהמשקל היבש של קינואה הם פחממות, מרביתם עמילנים. קינואה מכילה 7% סיבים שמרביתם מסיסים.

חלבונים – קינואה מכילה 14% חלבון ואת כל חומצות האמינו החיוניות, שזה נשמע נפלא. אבל קודם כל מדובר בקינואה יבשה. קינואה מבושלת מכילה 2/3 מים, כך שקינאה מבושלת מכילה פחות מ5% חלבון… ובנוסף יש בקינואה אנטי נוטריאנטים שונים שבין השאר פוגעים בספיגת החלבונים…

שומנים – קינואה יבשה מכילה 6% שומן שברובו הגדול הוא לא רווי, כאשר יותר ממחצית השומנים הם מסוג אומגה 6 המעודדים דלקתיות.

מיקרונוטריאנטים:

מכילה כמות קטנה של פולאט (הסוג הטוב של חומצה פולית) אולם זו האחרונה נהרסת חלקית בבישול ולא ברור אם נשאר ממנה משהו.

קינואה מכילה מעט מינרלים ובינהם מגנזיום, מנגן, נחושת וזרחן.

אנטי נוטריאנטים:

מכילה ספונינים, לקטינים, חומצה פיטית ומעכבי פרוטאזות. חומרים אלו מפריעים לספיגת ויטמינים, מינרלים, חלבונים ושומנים חיוניים (כולל כל מה שאוכלים באותה הארוחה) וגם פוגעים בדופן המעי וגורמים למעי דליף.

צורת הכנה:

אם אתם מתעקשים על אכילת קינואה תשטפו אותה היטב במסננת ולאחר מכן רצוי להשרות אותה לילה לפחות ולאחר מכן שוב לשטוף. זה יחסל חלק מהאנטי נוטריאנטים.

טחינה לקמח מפרקת מקצת מהחומרים הבעיתיים אבל לא ברמה משמעותית.

אופציה נוספת היא להנביט קינואה לנבטים קטנטנים וחמודים, מה שמבטל את הרוב הגדול של החומרים הבעיתיים אבל גם מפרק את העמילנים מה שאומר שתקבלו נבטים די אנמיים מבחינת הרכב הנוטריאנטים שלהם.

פרטים נוספים:

[toggle title="האם מזון זה מתאים לפרוטוקולים ספציפיים של תזונת הפליאו?"]

דל פחממה – לא

אנטי-דלקתי – לא

אוטואימוני – לא

FODMAP – כעיקרון כן אבל עדיין לא מומלץ בגלל הנזק הפוטנציאלי למעי

[/toggle]


תגובות

תגובות

תגיות

האם זה פליאו? האם פסבדו דגנים פליאו האם קינואה פליאו פסבדו דגנים קינואה

באותו עניין

3 תגובות על “האם זה פליאו – קינואה”

  1. ורה הגיב:

    האם תגובה זו מבוססת מחקר/מחקרים? ואם במקרה כן – אפשר לקבל קישורים?

    • הי ורה, מה החלק שאת מחפשת תיעוד מדעי לגביו?
      עצם הימצאות החומרים האלו בקינואה?
      היותם של החומרים מעכבי ספיגה ומזיקים למעי?
      שאלות לגבי כמות החלבון ואיכותי?
      תאלצי להיות קצצת יותר ספציפית…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *